Църковна музика
Първа глава
Въведение към църковната музика
1. Oпределение за църковна музика
2. Предмет на църковната музика
А. Бог- създателят на църковната музика
Б. Исус Христос – посредника на ЦМ
С. Святият дух –водителството на ЦМ
3. Класификация на църковната музика
А.Проскенео
B.Каризма
С.Койноя
Втора глава
Факторът на поклонението
1. пътят към поклонението
2. Личността на която се покланяме
Трета глава
История на църковната музика
1. Еврейска църковна музика
А. ранна еврейска музика
B.Музиката в храма и синагогата
C.апостолски период
D. Пост апостолски период
2.Църковната музика през реформацията
А. Лутерови химни
B.Йохан Себастиан Бах
C.Химните на Калвин и Уотс
D. Методистки химни
E. Музиката в англиканската църква
F. Американска религиозна музика
Първа глава
Въведение към ЦМ
1. Дефиниция за църковна музика
Всички видове музика които се използват в църквата
2. Предмет на ЦМ
Църквата “Еклесия” в Новия завет и “Кахал” в Стария завет като събрание на хора с определена цел.
a. Бог създателят на църковната музика.
Бог създаде човешките същества за да бъде прославен и чрез техните хваления. Бог обитава в хвалението на Неговите люде.
b. Исус Христос посредник на църковната музика.
Исус е посредник в поклонението. Исус Христос служи като наш посредник пред Бога и чрез Него ние имаме достъп до изобилието от благословения, които Отец е приготвил за нас.
c. Святия Дух – движещата сила на ЦМ
Бог разкрива себе си на хората чрез Святия Дух. Святия Дух присъства в хвалението. Една от основните роли на Святия Дух е да ни вдъхновява за да се включим в хвалението.
3. Класификация на ЦМ.
Според това, за какво се употребеява ЦМ може да се класифицира като:
a. Проскенео
“Проскенео” означава поклонение или да се наведеш пред някого с почитание. Истинския хвалител се покланя пред един жив Бог на слава и почест
b. Керигма
Значението на думата “керигма” е добра вест или проповед. Керигмата е този вид музика, чиято цел е да прослави пълното и безусловно спасение, което Христос ни подари чрез своята смърт.
c. Койнония
В деяния 2:43-47 се говори за общението което християните имат помежду си – “койнония”.
Глава ВТОРА
Факторът на хвалението
1. Пътят към хвалението
Псалми 5:11 : Така ще се веселят всички, които се надяват на Тебе;
Винаги ще се радват, защото Ти им си покровител;
И ще ликуват в Тебе ония, които любят Твоето име.
Псалми 16:11: Ще ми изявиш пътя на живота;
Пред Твоето присъствие има пълнота от радост,
Отдясно на Тебе-всякога веселие.
Псалми 30:11: Обърнал си плача ми на играние за мене;
Съблякъл си ми вретището и препасал си ме с веселие.
Псалми 33:1: (По слав. 32).
Радвайте се праведници, в Господа;
Прилично е за праведните да въздават хваление.
Псалми 57:9: Ще Те хваля, Господи, между племената;
Ще Те славословя между народите.
1 Солунци 5:16-18: Винаги се радвайте. Непрестанно се молете. За всичко благодарете
a. Винаги се радвайте
b. Молете се непрестанно
c. За всичко благодарете
Псалми 118:21: Ще Те славословя, защото си ме послушал,
И станал си ми избавител.
Псалми 118:5: В притеснението си призовах Господа;
Господ ме послуша и ме постави на широко място.
2. Личността която прославяме
В Римляни 1:25 се казва: Твореца, Който е благословен до века. Амин!
Хвалението наподобява тронна зала на Вселена , от където можем да видим Бог, седящ на Своя трон. Бог царува! Това е основата на хвалението.
Хвалението е пълно посвещение, отговор и изповед на суверенната сила и промисъл на Бога.
Като деца на живия Бог ние сме на нашето място когато Го хвалим.
Псалми 113:3: От изгряването на слънцето до захождането му
Името Господно е за хваление.
Псалми 8:1: Иеова, Господи наш,
Колко е превъзходно Твоето име по цялата земя;
Псалми 30:4: Пейте Господу, светии Негови,
И възхвалявайте светото Му име
Псалми 48:10: Според името Ти, Боже, е и хвалата Ти до краищата на земята;
Защо хвалим името на Бога?
Името се е използвало за да се покаже същността на личността, това което е или би била.
Имената са били използвани, за да покажат същността на хората такива, каквито са били, или каквито са щели да станат. Оттам името на Бога отразява Неговата разнообразна природа. Неговите имена са описание на Него самия и на неговите действия. Имената на Бога са в буквалния смисъл откровение за Неговото име. Изучавайки темата за хвалението, изглежда подходящо да изследваме имената на Този, Когото сме призовани да хвалим.
1)Елохим
Елохим е името на Бога, което срещаме в първа глава на Битие. Смята се, че произходът на това име идва от Ел, което означава “Някой, коойто е велик, мощен, вдъхващ страхопочитание. Елохим е името на Бог в множествено число. Първото очевидно заключение от този факт е, че той навежда на мисълта за Троицата.
2)Ел Шадай
Вече рагледахме значението на Ел – велик и славен. Шадай се превежда като всемогъщ. Думата има общ корен и вероятен произход от думата “гръд” и носи смисъла на нахранване, удовлетворяване, снабдяване.
Събирайки двете части на името, получаваме Един, който е достатъчно силен да нахрани, снабди и задоволи изцяло.
3)Адонай
Когато се отнася до Бог, това име е почти винаги в множествено число и означава притежание и управление на всичко съществуващо. Адонай предполага Неговото господство и нашето подчинение и слугуване на Него. Името Адонай в Стария Завет на гръцки език е “кириус”, или Господ.
4)Йехова
Думата Йехова идва от Яхве и е най-често изполваната дума за име на Бог – над 6 800 пъти!
Произлиза от дума, чийто превод означава “съм”.
5)Йехова Ире (промислител)
Откриваме това име на Бог в Битие 22:14
Името Йехова Ире означава Бог промисля.
6)Йехова Рафа (изцелител)
Срещаме това име в Изход 15:26. За разлика от Йехова Ире, което име беше дадено от Авраам, Йехова Рафа е дадено от самия Бог. Думата рафа винаги означава изцерявам, възстановявам, лекувам.
7)Йехова Ниси (Бог е наше знаме)
Това име откриваме в Изход 17:15. Ниси означава стандарт или знаме.
8)Йехова Кадеш (Йехова ни прави святи)
Това име срещаме в Левит 20:8. То означава отделяне от Бог и следва заповедта, която Бог ни дава, да бъдем святи. Тази дума за святост е използвана около 700 пъти в Стария Завет. Използвана е в текстове, посветени на поклонението на Йехова. Сега ние сме храмове на Бога и Бог обитава в нас чрез Святия Дух.
9)Йехова Шалом (Йехова е нашия мир)
В Съдии 6:24 Гедеон прави олтар и го нарича Йехова Шалом. Думата шалом означава мир, но се превежда още и като “пълен, цял, завършен, съвършен”. Йехова е нашия съвършен мир.
10) Йехова Рохи (Бог е наш овчар)
Първото изявление на ПС. 23 е следващото име на Бога, което предизвиква нашето хваление. То означава “Бог е наш пастир”.
11) Йехова Шама(Господ е там)
Присъствието на Бог означава всичко. Шатрата и храма бяха местата, където Бог обитаваше между своите хора. Не можем напълно да разберем тяхното значение, защото те предполагат самото присъствие на Йехова между своите люде.
Както когато Авраам принасяше в жертва Исак, така и когато Соломон строеше храма, Бог беше и с Авраам и със Соломон. Неговата слава беше толкова толкова голяма, че когато Неговото присъствие слизаше, свещенниците спираха с работата си.
Павел в I Коринтяни 3:16 казва “Не знаете ли, че вие сте Божий храм и че Божия Дух живее във вас”?
2 Коринтяни 6:16 Защото ние сме храм на живия Бог, както рече Бог: "Ще се заселя между тях и между тях ще ходя; и ще им бъда Бог, и те ще Ми бъдат люде".
Йехова Шама е в нас.
12) Йехова Цидкену (Господ нашата правда)
Думата цид означава да бъдеш прав. Най-основно това означава да бъдеш праведен. Бог е изцяло справедлив и праведен. Правеснотта е ясна и точна. Божиите мерки са точни. Той изисква праведност. Името Цидкену ни разкрива това, че Той стана за нас това, което иска от нас.
Когато разглждаме 12-те заветни или изкупителни иемна на нашия Бог, искам да обърна вниманието ви към няколко важни истини, преди да завършим тази глава.
1. Божият характер се разкрива чрез Неговите имена.
2. Бог разкрива нашите нужди чрез своите имена.
3. Чрез Неговите имена се разкрива естеството на нашите нужди.
4. Чрез Неговите имена можем да знаем какво да очакваме от живота.
5. Чрез Неговите имена можем да опознаем Бог по-добре.
6. Чрез Неговите имена можем да познаем богатството на нашата истинска същност.
Но къде е мястото на Исус във всичко това? Исус е пълното откровение за Бог. В Него всяко Божие обещание е “да” и “амин”. Ние дойдохме при Бога чрез Христос. Ние го познаваме чрез Христос. Всико, което е Бог е и Христос в Неговите имена, и всичко, което е Христос, е и Бог в нас.
Трета глава
История на църковната музика
1. Еврейската църковна музика в Библията
1)Ранна еврейска музика
(Изход 15:21)
Песента, която хората пяха заедно с Моисей и Мириам, когато празнуваха избавлението през Червено море, е може би най-ранната еврейска песен, за която знаем.
(Битие 4:23,24)
“И Ламех рече на жените си:- Адо и Село, чуйте гласа ми, Жени Ламехови, слушайте думите ми; Понеже мъж убих, задето ме нарани, Да! юноша задето ме смаза. Ако на Каина се отмъсти седмократно, То на Ламеха ще се отмъсти седемдесет и седмократно.”
Прочетете още: Съдии 5:1-5; псалм 90:1-4; 1 Летописи 15:16-24;
И Амос 5:22,23.
(Псалм 137:1-5)
“При реките на Вавилона, там седнахме, Да! плакахме, когато си спомняхме за Сиона; На върбите всред него Окачихме арфите си. Защото там ония, които ни бяха пленили, Поискаха от нас да пеем думи; И ония, които ни бяха запустили, поискаха веселие, казвайки: Попейте ни от сионските песни. Как да пеем песента Господна В чужда земя? Ако те забравя, Ерусалиме, Нека забрави десницата ми изкуството си!”
2) Музиката в храма и синагогата
прочетете Левит25:9
3) Постапостолски период.
В 1 коринтяни 14:26 четем: “Тогава, братя, що става между вас? Когато се събирате всеки има да предлага псалом…”
Прочетете лука 1:46-55
Ранните християни са били пламенни хвалейки Господа “Весел ли е някой? нека пее хваления” (Яков 5:13)
4) Постапостолски период (340-397)
В 1 коринтяни 14 глажа четем: “всичко нека става с приличие и ред. И тъй, ако се събере цялата църква, и всички говорят на непознати езици, и влязат хора прости или невярващи, не ще ли кажат, че вие сте полудели? Тогава, братя, що става между вас? Когато се събирате всеки има да предлага псалом, има поучение, има откровение, има да говори непознат език, има тълкувание...”
(Инструменталната музика през постапостолския период)
Има основания в спекулациите че през този период инструменталната музика е била избягжана поради: 1) противоречивите асоциации сварзани с езичеството; 2)традицията в синагогата; 3) липсата на достатъчно изкусни музиканти сред ранните християни 4) отношението, че изпълненията на инструменти никога не биха били на достатъчно високо ниво; 5) а вероятно и за6тото от тогавашна гледна точка подобно поведение не е в християнския характер.
Но все пак, дори и само вокална, музика се е пяла навсякъде през първите 4 века на християнската епоха.
2. Църковната музика през реформацията.
1) Лутерови химни.
Лутер въвежда една литургична програма на пеене в ножореформираната германска църква. Характерна за нея е строго определения ред по който протича:
here
2) Йохан Себастиан Бах (1685-1750)
Ораторио
Ораториото може да баде определено като свята драматична музикална поема предназначена за изпълнение по време на литургична служба. То включва хорово и солово пеене, съпровождано от оркестър или орган.
Кантата
Кантатата също като ораториото се появява за пръв път в Италия. И двете са много сходни като звучене и трудно могат да се разграничат едно от друго. Все пак , кантатата е малко по-каса от ораториото, макар и не винаги, отначало се е изпълнявала солово само на един инструмент и не е била така драматична.
Композитор: Томас Луи де Виктория 1548-1611
Орландо Гибонс 1583-1625
Хайнрих Шуц 1585-1672
3). Химните на Калвн и Ватц
Химн на Ватц: “Които обичаме Господа - да дойдем!” (249)
4). Методистки химни
Много интересни са наставленията, които намираме в увода към “Свята Мелодия”:
(1) Изучете тези мелодии преди да се насочите към, които и да е, други; след това можете да научите толкова колкото искте.
(2) Пейте ги точно както е посочено тук, без ни най-малко да ги поправяте или променяте; ако сте се научили да ги пеете друго яче, по-бързо се отучете.
(3) Пейте ги всичките. Гледайте по-често да се присъединявате към вашето събрание. Нека не ви пречат нито зрънце – слабост или умора. Ако ви е под ръка вземете ги и ще бъдете благословени.
(4) Пейте с желание и дързост. Внимавайте да не пеете като полу-мъртви или полу-заспали, но издигнете глас със сила. Не се бойте от гласа си, нито се срамувайте, че ще бъдете чути; не повече отколкото преди, когато пяхте на сатана.
(5) Пейте смирено. Не врещете така, че да се извисявате или да се отличавате от другите в събранието, да не би да развалите хармонията. Но се стремете да обединявате гласовете си в една ясна и чиста мелодия.
(6) Пейте в тон. Спазвайте такта на песента. Не припкайте напред нито изоставайте, но се придържайте към водещите гласове и се вливайте в тях толкова точно, колкото можете. И гледайте да не пеете твърде бавно. Провлачването се лепва незабелязано на всички, които са мързеливи; и е крайно време да го изкореним изпомежду ни, и да пеем в такт, така бодро както правихме в началото.
(7) Над всичко – пейте в духа. Във всяка дума, която пеете гледайте към Бога! Стремете се да угодите на Бога, повече отколкото на себе си или на някой друг. За да постигнете това се придържайте стриктно към смисъла на това, което пеете и внимавайте сърцето ви да не бъде отнесено от мелодията, но постоянно се предавайте на Бога. Тогава ще пеете така, че Господ ще одобрява и ще ви награди, когато се върне с небесните облаци.
(К. Уесли (338) “Отче, към Теб протягам ръце”)
5). Музика от Англиканската Църква
6). Религиозна музика от Съединените Американски Щати
Бенджамин Франклин е побликувал Псалмите на Ватц през 1729г.
(Важни личности в музиката)
Местната религиозна музика в САЩ води началото си от Оливър Холден (1765-1844). Холден се отличава от всички останали Американски композитори по това, че е написал най-ранните мелодии, които от своя стрна са просъществували до наши дни и са имали грандиозен успех през всичките години.
Мелодията на Холден, Коронацията, е тази, която обиковено се изпълнява за химна “Слава на Могъщото име Христово.”
Името, което изплува над другите в началото на 19 век в САЩ е това на Лоуел Мейсън.
В общи линии, името на Лоуел Мейсън е свързвано с развитие към по-добро. Известен е с многото си мелодии за химни, мейду които са: “По-близо до Тебе, Боже!” и “От ледените планини на Гренландия.”
Друг известен композитор за периода е Джордж Джеймс Уеб.
Из между многото му значими произведения можем да отбележим мелодията “Станете, станете за Йисуса”.
Изключително значима роля в развитието на религьозната музика е изиграл Уилйам Бачеллдър Бредбъри. Известен е с произведението си “Той ме води” и “достоен за кръста”, “Такъв какъвто съм.”, “Спасителю, водиш ме като Пастир.”, последнот произведение се базира на Гръцка фолклорна мелодия.
(Евангелски песни)
Евангелските песни(или Госпъл) се считат за фолк музиката в религьозен контекст.
Между най-важните Госпъл композитори на химни са Чарлз Конвърс (1832-1918), известен с произведението “Исус! Какъв приятел!”, Уилям Хауърд Дуейн (1832-1915), известен с произведението си “Спасен чрез кръвта”, “Вярата ми не отпада”, Уилям Густавъс Фишър (1835-1912), известен с произведението “Обичм да разказвам тази история” и “По-бял от сняг.”